Monday, July 20, 2009

PR pentru Ida :)

In drum spre casa, BBC World Service la radio, in masina. Interviu cu John Hurum, un fel de purtator de cuvant al Idei, cel mai vechi schelet complet de primata descoperit pana in prezent. Povestitor excelent, omul a spus cum a fost achizitionata fosila si cum s-a pregatit muzeul pentru a face lumea partasa la descoperire. Si aici am ramas impresionata de PR-ul generat pentru Ida: conferinta de presa internationala, documentar si carte despre fosila lansate in aceeasi perioada, chiar si logo-ul Google a fost modificat! Nu mai spun aici de lucrarile stiintifice generate de descoperire.

A avut carligul de stire, clar, garnisit cu toate ingredientele: noutate, record (cel mai vechi...), potentiala legatura afectiva cu fiecare om in parte (intrebarea "de unde venim noi, oamenii?" inca nu are un raspuns clar...).

Dar a mai avut ceva: pregatirea detaliata a iesirii in public: 2 ani de studii si cercetari asupra scheletului si originii acestuia, documentare amanuntite pregatite pentru lansare, oameni care s-au pregatit sa raspunda simplu si clar la orice intrebare legata de Ida.

Si inca ceva - un lucru constatat in chiar cuvintele lui John: cercetatorii si-au asumat pe deplin dezvaluirea, inclusiv titlurile senzationaliste si false care, inevitabil, au stat pe deschiderile ziarelor populare. John a povestit, cu un calm impresionant, ca au fost jurnalisti care au anuntat descoperirea "verigii lipsa" care explica originea omului, lucru nuantat de oamenii de stiinta la conferinta de presa de lansare ("Ida is rather an aunt than a grandmother to humans"). Nu am simtit la John revolta, nu am simtit atitudinea aceea de "sa dam dezmintire acum, in clipa asta, este o ticalosie, ne-au lucrat" etc.. Ci pur si simplu accceptarea situatiei cu absolut toate implicatiile ei, chiar si neplacute sau cu potential distructiv.

Aici e un lucru important: oricat ne-am stradui sa fim exacti, corecti si completi in ceea ce afirmam, intotdeauna se vor naste o droaie de interpretari colaterale. De aceea, cel mai important e, zic eu, sa existe un fir director cheie, unic si simplu ("am descoperit cel mai vechi schelet de primata perfect conservat din lume"), iar restul detaliilor sa fie in asa fel ierarhizate incat interpretarile sa poata fi cat mai putin deviante (iar daca sunt deviate, sa poata fi corectate din mers).

Thursday, July 02, 2009

Despre bloggeri, PR si alte lucruri mai mult sau mai putin offline

Am fost in aceasta dupa-amiaza la o intalnire cu bloggerii in al carei target eram si nu prea eram. A fost vorba despre construirea brandului de blogger. Oameni seriosi, bloggeri deja branduri sau doar curiosi, am avut toti, zic eu, ceva interesant de aflat. Un lucru mi-a ramas in minte: unii dintre bloggeri, cu autoritate, talent foto si informatie, se plang (si de cele mai multe ori pe buna dreptate) ca sunt citati/le sunt folosite poze fara a fi nominalizati ca sursa. Fara sa contrazica acest lucru, unul dintre vorbitori a spus asa: daca vrei sa fii cu adevarat citabil, fii cu adevarat o sursa! Ai un nickname utilizabil, fii o autoritate pe bucatica ta si vei fi citat fara probleme.

Si cam asa e si in PR, ma gandesc eu: fii cinstit, construieste-ti autoritatea si vei deveni un brand. Suna arogant? As zice doar ca poate fi o cheie pentru succes deloc de neglijat.